Facebook, Myspace, Messenger, E-bay combo platform

søndag den 26. juli 2009

FoMoCo 's foerste aar

Den 1. oktober 1908, den første Ford Model T rullede ud af fabrikken på Piquette Avenue i Detroit. Mange mennesker i dag undre sig over, hvorfor Henry Ford begyndte sin Nomenklatur med bogstavet "T." korte svar: Han gjorde 't.
Lange svar: Han udviklede og solgte 8 modeller under Ford navn før Model T.

(Bemærk: Henry 's første bil, der er bygget uafhængigt i 1896, blev døbt den quadricykel, som var en af de første biler på gaden i Detroit. Han solgte dette for $ 200, købte den tilbage for $ 65, og det er nu på displayet på Henry Ford Museum.)

Den første bil produceret af Ford Motor Company var 1903 Model A. (Nej, ikke denne model A, som fulgte i 1927.), Der sælges for $ 750 (med en valgfri bagsæde for en ekstra $ 100,) bilen havde en 2 cylinder , 8 hk motor placeret under det forreste sæde (hakket for motoren krumtappens er bemærkelsesværdigt i dette billede), der kunne skubbe bilen til 30 miles i timen. Kun 1.750 af disse var bygget, og selvfølgelig er det kun meget få overlever til denne dag. (Det er en kendsgerning, en blev solgt på auktion for $ 630.000 i 2007.)

I model A var en succes, der var heldige, som Mr. Ford havde brugt alle, men $ 228 i hans oprindelige $ 28.000 investeringer. Dette førte til Model C, dybest set en modificeret Model A. Første produceret i slutningen af 1904, C havde en længere akselafstand, en 10 hk motor, samt en pryd hætte, som holdt brændstoftanken. Også bemærkelsesværdige er, at den model C er den første Ford skal bygges i Canada.

Ford 's Model F, også indført i slutningen af 1904, deles også mange ligheder med A & C. Model F havde en længere akselafstand end både biler, en større (12hp) motoren, og det tegnede sig for en mid-size Foruden Ford produktlinje. Kun 1000 blev bygget, og ikke megen information til rådighed om denne model, men det synes at være repræsenteret med mindst en beskeden succes.

Ikke alle tidligt Ford var så populær eller rentabelt som A, C og F, dog. Alexander Malcomson, der ejede en ligelig andel af Ford Motor Company, opfordrede Henry Ford at opbygge store luksusbiler, forhåbentlig til at høste deres store fortjenstmargener. Således er Model B blev født.

B var den første Ford at have en frontmonteret, 4-cylindret motor. Trods al sin moderne mekanik, Ford kunne 't overbevise mange mennesker til ante op til $ 2000 pris (omkring $ 50.000 i dag), og kun 600 blev bygget. Der er stadig kun 2 Model Bs i køreklar tilstand i dag.

Efter i B 's fodspor kom Model K, hvis 6-cylindret, 40 hk motor kunne drive bilen til en frygtindgydende 60 miles i timen. K blev faktureret som en stabil, kraftfuld, og luksuriøs bil, men i virkeligheden var bilerne var upålidelige og ungodly dyrere ($ 2500-3000 i 1906.) Kun 900 blev bygget, og mindre end 10 er kendt for at eksistere.

Den manglende succes med B & K tilladt Henry Ford at købe ud Malcomson 's andel af virksomheden (recounted ved Malcomson ' s hustru i bunden af denne side), der forlod ham fri til at producere de små, varige, billige biler, han drømte om at gøre.

Således Ford 's første smash hit blev født: Modellen N. N ikke var ' t meget mere end en omfattet motor på hjul, der førte til dens lave pris på $ 500. Model R og Model S blev varianter af N, og sammen har de gjort Ford verden 's største bilproducenter i 1908.

Så selv om disse tidlige Ford varianter er ikke kendte (kun ~ 18.000 samlede pre-T Ford blev produceret,) de fastsatte grundlaget og retning, der er tilladt Henry Ford til at dominere verden 's bilmarked for de næste 19 år.

(Tidligere slags.)